Aarhus 1900 Volleyball holder til i hjertet af Aarhus på Frederiksbjerg. Vi har hjemmebane på Aarhus Svømmestadion på Ingerslevs Boulevard, hvor vi råder over to haller samt gode, nye omklædningsfaciliteter. Vi er en klub med seks turneringshold og en stor flok glade mix-spillere. Vi er kendt for at være en meget social klub, hvor holdene kommer hinanden ved – og så holder vi byens bedste fester!

Alle giver en hånd med
Aarhus 1900 Volleyball er en klub, der er båret af dygtige, engagerede medlemmer, som altid er klar til at give en hånd med. Uden frivillige hænder – ingen klub! Vi løfter altid i flok, når vi skal finde trænere til holdene, afvikle hjemmestævner, holde fester og være frivillige hjælpere til arrangementer i Aarhus. Alle hjælper til, og det er med til at gøre Aarhus 1900 Volleyball til en dejlig social og velfungerende klub.

Klubbens historie
Følgende er sakset af Lars J. Lykke fra “Men til idræt vi nu er parat” – Jubilæumsbog for Aarhus 1900 udgivet i år 2000.

Århus 1900′s volleyballafdeling startede som en flok drenge (heriblandt Claus Eriksen), der spillede sammen på Århus Statsgymnasium på Fenrisvej. De fleste fra holdet kendte hinanden fra deres folkeskoletid på Vestergårdsskolen i Viby, hvor de havde en dygtig og engageret idrætslærer, der fik udviklet en masse volleytalenter.

Men da holdet skulle rykke op i 2. division og skulle rejse Jylland tyndt, fik de ideen om at spørge Århus 1900, om de ikke kunne komme ind i folden og få lidt midler i ryggen. Der skulle en tilladelse til fra volleyball-toppen i Danmark for, at holdet måtte fortsætte i 2. division, så de ikke skulle starte forfra i bunden i deres nye klub. Alle tilladelser gik glat igennem og således kunne Århus 1900 den 25. april 1975 føje en volleyball-afdeling med et hold i 2. division til listen af afdelinger.

Allerede i opstartsfasen blev der dannet motionshold, hvor trænerne var spillere fra 2. divisionsholdet. Der blev hurtigt trukket flere spillere fra andre Århus-klubber ind i Århus 1900 volleyball, og i løbet af et par år havde de tiltrukket damer nok til damehold. “Ringene bredte sig ud fra det ene hold” fortæller Finn Larsen, der var formand for afdelingen, da den startede. “Vi var nok lidt indspiste i de første par år, fordi de fleste havde kendt hinanden i et hav af år inden. Men hurtigt havde vi en støt, stigende medlemsudvikling” siger han.

Tidslinje
21.juni 1971
Hovedbestyrelsemedlemmet Gunnar Rievers foreslår at 1900 skal tage idrætsgrene som basketball eller volleyball på programmet.

10. oktober 1977
Volleyballafdelingen er kommet i stabil fremgang med 13 hold tilmeldt Midjysk Volleyball Kreds og i alt 185 medlemmer. Afdelingens ny klubblad vækker nogen debat på grund af det ikke altide “sportslige” indhold.

1. januar 1979
volleyballafdelingen: 160 medlemmer

31. december 1988
volleyballafdelingen: 110 medlemmer

22. marts 1993
“volleyballklubbens medlemmer er spredt over tre forskellige haller i Århus. Alligevel har volleyballafdelingen i Århus 1900 skabt sig et ry som et festligt samlingssted. Men nu tager klubben fat på at give det image en ny drejning. Næste sæson er målet, at 3. divisionsherrerne skal rykke en række op, efter at have delt en mager sæson med 3. divisionsdamerne i midten af rækken” skriver Århus Stiftidende i et portræt af volleyballafdelingen.

19. april 1999
Århus 1900 volley får spillere udtaget DVBF’s elitetrupper. Iben Christensen kommer i Dame Vest B-truppen, mens Britt Gissel kommer med i årgang 82/83-truppen.